سیاست های کمیته پژوهش در آموزش.
کمیتۀ پژوهش در آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان یکی از زیر مجموعه͏های مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی این دانشگاه است که رسالت اصلی آن ارتقاء کمی و کیفی فعالیت͏های پژوهشی در زمینۀ گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش، هدفمند کردن تحقیقات آموزشی، ارائه مشاوره͏های پژوهشی و بسترسازی تصمیم گیری͏های آموزشی با استفاده از نتایج طرح͏های کاربردی مشغول به فعالیت می باشد. با توجه به اینکه فرایند آموزش نقش محوری و مهمی در دانشگاه͏ها و مراکز آموزش عالی دارد، بنابراین انجام پژوهش در حوزه آموزش علوم پزشکی در کنار سایر وظایف از جمله وظایف آموزشی، اجرایی، ارائه خدمات درمانی و... از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رویکرد اصلی این واحد توسعه و ترویج پژوهش͏هایی است که منجر به تغییرات مثبت در شرایط و محیط آموزش می͏شود. به همین دلیل و به منظور ارتقای قابلیت͏ها و مهارت͏های فراگیرندگان، اهداف و وظایف زیر را دنبال می کند:
برنامه ها و اهداف کمیتۀ پژوهش در آموزش:
- تلاش در جهت گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش در بین اعضای هئیت علمی و دانشجویان
- نیازسنجی و تعیین اولویت͏های پژوهش در آموزش
- کارشناسی طرح͏های تحقیقاتی در حوزۀ آموزش پزشکی با دیدگاه علمی از طریق اصلاح روند تصویب پروپوزال، بررسی گزارش نهایی و کاربست طرح͏های پژوهش در آموزش
- اتخاذ ساز و کار لازم در سایت پژوهشیار برای تصویب طرح͏های پژوهش در آموزش در کمیته پژوهش در آموزش
- اتخاذ سیاست͏های لازم جهت تسهیل فرایند تصویب طرح های ارائه شده در زمینه مسائل آموزشی
- مشارکت در اجرای پروژه͏های تحقیقاتی در زمینه آموزش
- برنامه ریزی سیاست های تشویقی برای مجریان این طرح ها
- اتخاذ سیاست͏هایی جهت جذب پژوهشگران به سمت پژوهش در آموزش منطبق با اولویت ها
- هدایت پایان نامه͏های با موضوعات حوزه آموزش پزشکی و تلاش در جهت سوق پایاننامههای دانشجویی در راستای مداخلات آموزش پزشکی
- کمک به ارتقاء سطح دانش و مهارتهای مربوط به آموزش در اعضای محترم هیات علمی و کارشناسان علاقه مند با ارائه مشاوره های پژوهشی
- مشارکت در تعیین عناوین پژوهش در آموزش
- تعیین محورها و اولویت͏های پژوهش در آموزش بر اساس نیازها و ارتقاء کیفی طرح های پژوهش در آموزش
- افزایش مشارکت اساتید، دانشجویان و محققان در زمینه پژوهش در آموزش پزشکی
- ارتقاء مهارت های پژوهشی اساتید و دانشجویان
- برگزاری کارگاه͏های آموزشی جهت توانمندسازی اساتید با رویکرد تقویت تفکر پژوهشی
- استفاده همه جانبه از فناوری اطلاعات (IT) به منظور رشد و ارتقای مهارت های پژوهش در آموزش
- بکار گرفتن نتایج پژوهش ها در برنامه ریزی ها و مبانی مدیریت آموزشی دانشگاه
- جهت دهی پژوهش های اعضای هیأت علمی به سمت ارتقای کیفی فعالیت های آموزشی آنان
- هدایت پژوهش های دانشجویی در راستای سیاست های ارتقای سلامت جامعه
- همگانی شدن و ادغام پژوهش در آموزش به عنوان مکمل اجتناب ناپذیر تدریس در دانشکده پزشکی و سایر دانشکده ها
- ارائه پیشنهادات لازم و سازنده در مورد سیاست گذاری چگونگی انجام طرح͏های تحقیقاتی با توجه به اهداف و شرایط حوزه پژوهش در آموزش
- نظارت بر حسن اجرای طرحهای تحقیقاتی
- تعیین اولویت های تحقیقات آموزشی دانشکده ها و گروه های آموزشی
- ایجاد و تقویت فرهنگ پژوهش و روحیه تحقیق و جستجوگری در بین اساتید و دانشجویان
- ترغیب و ایجاد انگیزه در دانشجویان و اعضای هیات علمی برای هدایت پایان نامه͏های دکترای حرفه͏ای پزشکی با موضوعات آموزش پزشکی
- حمایت از طرح͏های پژوهش در آموزش و تشویق پژوهشگران به استفاده از نتایج بدست آمده در تدوین فرآیند آموزشی و دانش پژوهشی